mandag den 11. november 2019

Gratis lagerplads i skyen

Der er mindst to gode grunde til at benytte lagerpladsen i skyen.
1. Sikker og nem backup af ens egne dokumenter og billeder.
2. Filerne i skyen kan vises på alle ens apparater.

Eksempler på lagerpladser i skyen med deres antal gratis GB plads i parentesen:
E-boks(1), Dropbox(2), Microsoft OneDrive(5), iCloud Drive(5) og Google Drev(15).

Lagerpladser kan synkroniseres med ens PC, og pladsen kan udvides mod betaling.
(På nær E-boks).

Synkroniserede lagerpladser vist i Windows Stifinder.

E-boks
Opret en personlig mappe til opbevaring af særlig vigtige dokumenter:
ADGANGSKODER!!! og scanninger af bilens registreringsattest, dåbsattester, forsikringspolicer o.l.

Dropbox
Man skal oprette sig som bruger med en mailadresse og en adgangskode.
Programmet kan hentes her:
https://www.dropbox.com/da_DK/downloading
Installationen vil oprette en synkroniseret mappe i Windows Stifinder.

OneDrive
Drevet følger med som en mappe i Stifinder på Windows 10, man det skal måske først aktiveres ved oplysning af ens konto hos Microsoft.

Mappen Biblioteker i Stifinder findes på nogle Windows PC'er og er ret forvirrende.
Et klik på Billeder eller Dokumenter viser to nye mapper med det samme navn.



Forskellen på f.eks. Dokumenter og Dokumenter er, at den øverste viser Dokumenter i OneDrive og den nederste Dokumenter på PC'en.
Forvirringen i Biblioteker kan reduceres ved at omdøbe mapperne som herunder for Billeder.



Google Drev
Drev er tilgængeligt for alle med en Google-konto, og kan på flere måder vises på PC'en.
Den mest omfattende er at gøre Drev til backupdrev for PC'ens Dokumenter og Billeder.
Drev synkroniseres løbende med PC'en uden indblanding, og man behøver ikke anden backup.
Hvis man anskaffer en ny PC, kan backuppen downloades til den.
Drev kan indholde 15 GB Dokumenter og en ubegrænset mængde Billeder 'i høj kvalitet'.
Oprettelse af backuppen er nem, men den første synkronisering kan tage meget lang tid.

Hvis man vil bruge Google Drev som backup, så gør sådan:
Log på Gmail, klik på den niternede firkant oppe til højre og herefter på Drev.
Klik på tandhjulet oppe til højre og 'Hent Backup og synkronisering til Windows'.
Klik under Privat på knappen Download og herefter på exe-filen nederst til venstre på skærmen.
Under oprettelsen kan man vælge, hvor meget der skal synkroniseres med Drev.
Jeg ville fravælge Computer og nøjes med Dokumenter og Billeder.

iCloud Drive

iCloud vist i programoversigten på Windows 10.

iCloud Drive indgår i en samlet pakke, iCloud for Windows.

Eksemplet viser iCloud downloadet fra Apple.
https://support.apple.com/da-dk/HT204283

iCloud kan også hentes som en app i Microsoft Store.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar